15 Haziran 2023 Perşembe

OKUMA BECERİLERİ, LGS VE HAYAT


       8. sınıf öğrencilerinin ciddi biçimde hazırlanmasını gerektiren LGS'de öğrencilerin okuduğunu anlama ve üst düzey düşünme  becerilerini ölçen sorular sorulmaktadır. Bu sınavla birlikte okuduğunu anlama becerisi, sayısal derslerde de çok önemli hâle geldi çünkü testlerdeki kelime sayıları oldukça artmış durumda. Nitekim öğrenci başarılarını değerlendirdiğimiz öğretmenler kurulu toplantılarında matematik öğretmenlerimiz dahi okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin LGS sorularını çözmedeki etkisi üzerinde fazlaca durmaktadır. Bundan birkaç yıl önce bu öğretmenlerimizin birçoğu okuma konusunda oldukça duyarsız davranıyordu hâlbuki.
       
         Artık hızlı okuyan, okuduğunu anlayan öğrenciler sınavlarda bir adım öne çıkıyor ve hâliyle sınav sonrası açıklanan sıralamada bu öğrenciler daha önlerde yer alıyor. 

          LGS Türkçe sorularına bakıldığında sadece bir iki sorunun dil bilgisi kuralları ile ilgili olduğu görülüyor. Bu sorular da kural ve örneklerden hareketle sorulmakta. Konuyu hiç bilmeyen öğrenciler dahi okuduğunu anlıyorsa verilen açıklama ve örneklerden yola çıkarak dil bilgisi sorularını çözebilmektedir. Türkçe testinde öğrencileri en çok zorlayan sorular, akıl yürütme ve muhakeme yeteneğinin ölçüldüğü grafik, tablo, görsel yorumlama soruları ile mantık soruları olarak karşımıza çıkıyor. Öğrencilerin bu tip soruları çözebilmesi için öncelikle verilen senaryoyu iyi şekilde anlaması gerekiyor. Okuduğunu anlamakta zorlanan öğrenciler için bu sorular çözülmez hâle geliyor.

        Okuma becerisi, hayatın her alanında ihtiyaç duyduğumuz becerilerin en başında gelmektedir. Bu nedenle çocuklarımızı okuma alışkanlığı olan, okudukları üzerine düşünüp düşüncelerini derinleştiren bireyler olarak yetiştirmek zorundayız. Aksi hâlde önce sınavlarda, devamında da hayatta başarısız olan bireyler yetiştirmiş olacağız. 

Aydın KESKİN
Türkçe Öğretmeni

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder