8. sınıf öğrencilerinin ciddi biçimde hazırlanmasını gerektiren LGS'de öğrencilerin okuduğunu anlama ve üst düzey düşünme becerilerini ölçen sorular sorulmaktadır. Bu sınavla birlikte okuduğunu anlama becerisi, sayısal derslerde de çok önemli hâle geldi çünkü testlerdeki kelime sayıları oldukça artmış durumda. Nitekim öğrenci başarılarını değerlendirdiğimiz öğretmenler kurulu toplantılarında matematik öğretmenlerimiz dahi okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin LGS sorularını çözmedeki etkisi üzerinde fazlaca durmaktadır. Bundan birkaç yıl önce bu öğretmenlerimizin birçoğu okuma konusunda oldukça duyarsız davranıyordu hâlbuki.
Artık hızlı okuyan, okuduğunu anlayan öğrenciler sınavlarda bir adım öne çıkıyor ve hâliyle sınav sonrası açıklanan sıralamada bu öğrenciler daha önlerde yer alıyor.
LGS Türkçe sorularına bakıldığında sadece üç sorunun dil bilgisi kuralları ile ilgili olduğu görülüyor. Bu sorular da temel kuralları bilen her öğrencinin çözebileceği şekilde sorulmakta. Türkçe testinde öğrencileri en çok zorlayan sorular, çıkarım yapma, akıl yürütme ve muhakeme yeteneğinin ölçüldüğü paragraf, grafik, tablo, görsel yorumlama soruları ile mantık soruları olarak karşımıza çıkıyor. Öğrencilerin bu tip soruları çözebilmesi için öncelikle verilen senaryoyu iyi şekilde anlaması gerekiyor. Okuduğunu anlamakta zorlanan öğrenciler için bu sorular çözülmez hâle geliyor.
LGS 2025'te sadece bir yanlışı olan öğrencinin babasına bu başarının sırrını sorduğumda aldığım cevap şu oldu: İlkokuldan beri düzenli biçimde kaliteli kitaplar okuyor.
Okuma becerisi, hayatın her alanında ihtiyaç duyduğumuz becerilerin en başında gelmektedir. Bu nedenle çocuklarımızı okuma alışkanlığı olan, okudukları üzerine düşünüp düşüncelerini derinleştiren bireyler olarak yetiştirmek zorundayız. Aksi hâlde önce sınavlarda, devamında da hayatta başarısız olan bireyler yetiştirmiş olacağız.
Aydın KESKİN
Türkçe Öğretmeni
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder